کارشناس شادی و خوشحالی: زنان بدون فرزند یا همسر شاد‌ترند.

متخصص علوم رفتاری، «پاول دولان» می‌گوید که نشانه‌های سنتی موفقیت، دیگر قابل اجرا نیستند.

ما شاید قبلاً هم شک کرده باشیم، اما حالا علم آن را تایید می‌کند: زنان مجرد و بدون فرزند شادترین گروه در میان مردم هستند. و به گفته‌ی یک کارشناس برجسته در شادی، احتمال این که بیشتر از همسالان متأهل و صاحب فرزند عمر کنند زیادتر است.

پاول دولان، پروفیسور علوم رفتاری در دانشکدهء اقتصادِ لندن که در فستیوال هَی [1]«Hay Festival» سخنرانی داشت، اذعان داشت که شواهد تازه نشان داد که نشانه‌های سنتی که در سنجیدن موفقیت از آن استفاده می‌شد با شادی همبستگی ندارد ـــ مخصوصاً ازدواج و بزرگ کردنِ بچه.

«افراد متأهل شاد‌تر از دیگر زیرگروه‌ها هستند، اما تنها زمانی که همسرشان در نزدیکی‌شان است وقتی که از آنها پرسیده می‌شود که چقدر خوشحال هستند. زمانی که همسر حاضر نیست: خیلی افتضاح،» او می‌گوید.

«ما اطلاعات طولی خوبی روی همین افراد در طول زمان داریم، اما من می‌خواهم به این علم صدمه‌ی بزرگی بزنم و بگویم: اگر شما مرد (جنس) هستید، احتمالاً باید ازدواج کنید؛ اگر زن هستید، زحمت نکشید.»

مردها از ازدواج نفع بُردند برای اینکه آنها «راحت شدند»، او می‌گوید. «شما ریسک کمتر می‌گیرید، پول بیشتر از کار کردن بدست می‌آورید، و کمی بیشتر عمر می‌کنید. او (زن)، از طرفی، باید این همه را تحمل کند، و زودتر از کسی که هرگز ازدواج نکرده می‌میرد. سالم‌ترین و شادترین زیرگروه مردم، زنانی هستند که هرگزر ازدواج نکردند و فرزند نداشتند.» او می‌گوید.

کتاب اخیر دولان، «Happy Ever After»، استناد می‌کند بر American Time Use Survey ، که سطوح رضایت و بدبختی را در افراد مجرد، متأهل، مطلقه و بیوه مورد مقایسه قرار داده‌است. این مطالعه دریافت که میزان خوشبختی گزارش شده نزد کسانی که متأهل بودند بالاتر از غیر متأهل‌ها بودند، اما تنها زمانی که همسر در نزدیکی‌شان حضور داشت. افراد غیر متأهل میزان پایین‌تر بدبختی را نسبت به افراد متأهل گزارش دادند زمانی که همسرشان حاضر نبودند.

مطالعات دیگر برخی از مزایای مالی و بهداشتی در مردان و زنان متأهل به طور متوسط سنجش کرده‌است، که دولان می‌گوید امکان دارد به درآمدهای بالاتر و حمایت مالی نسبت داده‌شود و به افراد متأهل اجازه می‌دهد تا ریسک را بپذیرند و کمک پزشکی بخواهند.

با این حال، دولان  می‌گوید مردان مزایای بهداشتی بیشتر را از ازدواج بدست آوردند چون ریسک کمتری را متحمل شدند. سلامت زنان در اغلب موارد زیر تأثیر ازدواج قرار نگرفته‌بود، در حالی‌که زنان میان‌سال در معرض بیماری‌های جسمی و روانی بالاتری نسبت به همتایان غیرمتأهل خود قرار گرفتند.

علی‌رغم مزایای یک سبک زندگی مجردی و بدون فرزند برای زنان، دولان ‌می‌گوید که روایت موجود که ازدواج و فرزند از نشانه‌های موفقیت است، این «لکه‌ی ننگ» می‌تواند منجر به ناراحتی بعضی از زنان مجرد شود.

«شما یک خانم چهل ساله را می‌بینید که مجرد است و صاحب فرزندی نیست ـــــ ‘خدای من، چقدر تاسف‌آور، مگر نه؟ شاید روزی با شخص درست روبرو خواهی شد و همه‌چیز تغییر خواهد کرد.’

نه، شاید او (زن) با شخص غلط روبرو شود و آنگاه همه‌چیز تغییر خواهد کرد. شاید هم با کسی (مردی) روبرو خواهد شد که او را کمتر خوشحال و سالم نگه خواهد داشت، و او زودتر بمیرد.»

ترجمه: اسماعیل صفوت

منبع


[1] این یک فستیوال ادبی است که نویسنده‌ها و خواننده‌ها را گرد هم جمع می‌کند.

درباره اسماعیل صفوت

همچنان ببینید

در باب پول؛ بخش اول

از آغاز تاریخ مکتوب بشر–و حتا تاریخِ به خاطرهامانده به کمک فسیل و اشیاء باستانی–تا …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *